Parijs 2018.1

4 mei 2018 - Parijs, Frankrijk

De kop is er af! Parijs 2018-1 van 28 april tot 5 mei.

Locatie
Mijn studio ligt in de prachtige wijk Saint-Germain-des-Prés. Het 6e arrondissement was vroeger de intellectuele wijk, waar schrijvers en filosofen elkaar geregeld ontmoetten. Het is nog steeds een chique buurt waar vooral nette mensen wonen.

Een groot voordeel van het 6e arrondissement: het is centraal gelegen in Parijs. Je zit er midden in! Je kunt veel te voet doen: het Louvre, de Notre Dame, Quartier Latin, Jardin des Tuileries. Naar de Eiffeltoren is verder weg (50 minuten), maar daar wandel je wel mooi langs de Seine. De tijd loopt voorbij!

Cultuur
In 6 dagen heb ik heel wat gezien van de stad. Maar vooral ook de stad zoveel mogelijk proberen te beleven. Hoe is de cultuur, wat is de top en de tip?

De Fransen zijn over het algemeen goed gemanierd. Mensen spreken elkaar aan met twee woorden (bonjour monsieur) en bieden verontschuldiging aan als ze per ongeluk tegen je aan botsen. Dat is wel even anders dan ‘kijk uit, sukkel’. De kleding van de Parijzenaars straalt elegantie uit. De stad telt relatief weinig handjongeren. Ik vermoed omdat die wonen in de banlieues, het gebied buiten de stadsgrenzen. Ideaal dus!

Het eten is in Frankrijk een klasse apart. Het maakt deel uit van de identiteit van de bevolking. Mijn voorkeur gaat uit naar Frans eten, al houd ik ook van Aziatisch. Het welvaartsniveau ligt in Frankrijk hoog en dat is te merken aan de warme lunch. De volgende maaltijd is het diner, dat in Parijs rond 21 uur wordt genuttigd en in het weekend vaak nog later.

Bezienswaardigheden
De Seine telt 37 bruggen op het grondgebied van Parijs. De oevers zijn omgevormd tot een park, het Parc Rives de Seine waar je mooi kunt wandelen en hardlopen. Ik heb de eerste dag een duurloop van 14 km gedaan. Het uitzicht is voortreffelijk. Er zijn ook enkele cafés. Het park is vrijwel altijd levendig, vooral in de avonduren.

De Passerelle Simone de Beauvoir is in het oosten, dichtbij de Bibliothèque Nationale. Als je die brug oversteekt, kom je in het Parc de Bercy.